regiofair of "hoe de krachten van fair trade en lokale korte keten te bundelen"

Belgische landbouw schreeuwt om fair trade maar Jacques Steenbergen (Belgische Mededingingsautoriteit) nuanceert

with one comment

In de reeks ‘marketingsuggesties‘ op deze blog, deel zes:

“boeren speculeren hun eigen inkomen kapot”


 

Een uitermate heldere analyse van Jacques Steenbergen van de Belgische Mededingingsautoriteit aangaande de crisis in onze landbouw. Lees het interview op vilt.be (21/06/2010)

De kop boven het artikel liegt er niet om:

“Je hebt nooit marktmacht als je te veel produceert”

Maar volgende quote trapt keihard op de achilleshiel, zonder zich daarmee echter aan vuil spel te bezondigen:

“Eigenlijk is het opmerkelijk, je identificeert boeren niet met speculanten, maar ze gedragen zich in de markt veel meer als speculant dan de meeste industriëlen die we hier over de vloer krijgen.”

Speculanten zijn weinig populair bij de bevolking.
Speculanten zijn de veroorzakers van de huidige economische malaise, denkt het volk.

Toch willen deze speculanten dat we hun producten beter vergoeden. Steenbergen waarschuwt echter:

“Met het kunstmatig verhogen van de prijzen los je een lokaal landbouwprobleem niet op. Bovendien kan de maatschappelijke kost ervan veel hoger oplopen dan de tijdelijke baat die de sector heeft bij dergelijke maatregelen.”

en bovendien:

…moet de landbouw ook goed beseffen dat je geen bescherming krijgt tegen prijsdalingen zonder ook een beperking voor prijsstijgingen te aanvaarden. Je kan het ene niet willen zonder het andere.

De roep tot fair trade voor de eigen landbouwproducten is terecht, maar fair trade gaat om veel meer dan een minimumprijsgarantie voor de producent.

Wanneer bijvoorbeeld de melkveehouders blijven toestaan dat hun melk buitenlandse (lees: zuiderse) markten blijft verstoren, kan er geen sprake zijn van een fairtradekeurmerk op melk van dezelfde oorsprong in de Belgische winkelrekken.

Dit vereist namelijk volledige openheid en een 100% eerlijke bedrijfscultuur. Helaas is het gehannes met zogenaamd ‘Belgische’ melk (een gezamelijk initiatief van de Boerenbond en Delhaize) exemplarisch: het gaat hier om consumentenbedrog. En zo win je al helemaal niet het noodzakelijke vertrouwen van de consument.

‘Noodzakelijk’ – want het is in ieders belang. Een gezonde economie legt en vindt haar basis in een gezonde, leefbare landbouwsector.

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] dixit Jacques Steenbergen van de Belgische Mededingingsautoriteit. […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: