regiofair of "hoe de krachten van fair trade en lokale korte keten te bundelen"

“Uitverkoop” – van de kippenhokblog van Huib Rijk

leave a comment »

Morgen zie ik Huib Rijk, bekend vanop Foodlog.nl, op ons eerste Vlaamse Foodlogevent. Vandaag publiceer ik terug een stuk van de blog van deze Nederlandse bioboer uit Biddinghuizen.
Hij zegt over zichzelf: “Ik voel me dan ook wereldburger, ofwel wereldboer”.
Zijn kippenhok-blog heeft een vast plaats onder de links aan de rechterzijde van deze pagina. Lezen maar!

Drie boeren, Arendsen, Berendsen en Carelsen gaan naar een boeldag waar de machines van boer van Zetten worden geveild. Arendsen, een rijke boer, heeft zijn ogen laten vallen op een knolrapenschudder. Die wil hij absoluut hebben. Berendsen heeft de machine ook nodig, maar kan er niet meer dan €1000 voor betalen. Carelsen heeft geen belangstelling voor de machine.

Vraag aan de oplettende luisteraar: wie wordt de koper van de schudder en wie bepaalt de prijs? Niet zo moeilijk zult u zeggen: Berendsen biedt tot een bedrag van €1000 en vervolgens gaat [G1]Arendsen daar overheen met €1100.

Met mijn buurman, een echte boer – hoewel hij beroepshalve in de bouw zit – heb ik geregeld gedachtenwisselingen over de grondprijs. Daar komen we steeds niet uit. Dat geeft ook niets want dan zouden we weer een onderwerp minder hebben om over te praten.

Kern van de discussie is deze: zijn de hoge grondprijzen één van de oorzaken dat het slecht gaat met de landbouw? Of is landbouw zo winstgevend dat de grondprijs zo hoog is?

Als die arme Berendsen niet €1000 kon betalen maar hooguit €500, dan zou die rijke Arendsen de machine hebben voor €600. In beide gevallen is de nieuwe eigenaar dezelfde, maar de prijs is anders. Maar in beide gevallen is de niet-koper – Berendsen – degene die de prijs bepaalt. Iemand die voor iedere prijs koopt heeft immers geen invloed op de prijs.

Het klinkt absurd dat niet-kopers de prijs bepalen. Alsof bij een voetbalwedstrijd een speler die op de bank zit een doelpunt maakt. Maar Berendsen speelt een actieve rol in het verkoopproces, nl door op een bepaald moment te stoppen met bieden. Carelsen, die helemaal geen knolrapen teelt, dat is degene die buitenspel staat door niet mee te bieden.

Flevoland is een belangrijk jachtgebied voor uitgekochte boeren. Als zulke lieden zich op de markt storten kan de rest wel inpakken, want zij krijgen voor hun ingeleverde grond wel 3 keer de agrarische waarde. De agrarische waarde: dat is dus ook niet bepaald door de uitgekochte boeren en evenmin door overheden.

In de landbouw zijn veel Carelsen’s actief. De Berendsen, dat zijn de 20% van de boeren, de topondernemers met de hoogste koopkracht. Wat zij nog net gefinancierd krijgen bepaalt de agrarische waarde.

Van Zetten’s buurman, boer IJzerman heeft ook een schudder in de schuur staan. Hij heeft ook het veilingproces beïnvloed, hij heeft zijn schudder niet laten veilen. Misschien doet hij dat alsnog bij de volgende veiling.*

Belangrijk detail dus: voor producenten lijken de consumenten die toch wel kopen essentieel. Fout dus: het gaat om (arme) consumenten die soms wel en dan weer niet genoeg koopkracht hebben. Idem voor consumenten: niet de producenten die toch wel doorproduceren zijn het belangrijkst, maar juist de (arme) boeren die wel of niet out of business raken.

* Maar er is ook een dynamisch effect. Als hij hoort dat de prijzen stijgen wacht hij nog even.

Written by hallometsteven

juni 10, 2011 bij 5:23 pm

Geplaatst in Uncategorized

Tagged with , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: