regiofair of "hoe de krachten van fair trade en lokale korte keten te bundelen"

Big Food versus Food Power – in 2012 marktmacht ‘vanonderop’?

leave a comment »

Deze titel is de kop boven een stuk op Foodlog.nl. Het gaat over marktmacht “vanonderop”.

Ik heb – jammer genoeg – veel vertrouwen in de psychomarketeers van Big Food. Als zij het voor elkaar krijgen dat miljarden mensen ongezonde producten kopen, lijkt mij het een koud kunstje dat ze elke ‘movement’ waar ze niets aan verdienen, de nek om draaien. Maar het kan nog erger: Big Food kan gebruik (of misbruik ?) maken van Food Power door het te annexeren en daarna om te katten tot een verdienmodel.”

reageert Jack Van Messel hierop. (Jack importeert biologisch en gangbaar rundvlees uit Uruguay. Vindt dat we minder vlees moeten eten, maar wel van betere kwaliteit, inbegrepen milieu en dierenwelzijn.)

Eind juni protesteerde het Algemeen Belgisch Boerensyndicaat aan de deur van de Aldi:

‘Aldi heeft beloofd om meer Belgische producten in zijn rekken te leggen. De melk is nu al voor twee derde afkomstig van Belgische boeren, binnenkort wordt dat honderd procent.’

Daarnaast zal ook de kwaliteit van het product meer in de kijker worden gezet. ‘En dat moet leiden tot een grotere afname van Belgische melk, en hopelijk ook tot een hogere prijs. Bovendien wil Aldi die tendens doortrekken naar andere voedingsproducten, zodat de hele Belgische landbouw er bij wint.’

Het ABS benadrukt dat er momenteel een prijzenslag aan de gang is tussen de warenhuisketens. ‘En dat maakt onderhandelen over betere prijzen geen makkelijke zaak.’

Belgische melk is een hype. Net nu de Nieuw Vlaamse Alliantie op 40% staat in de peilingen omdat het af wil van België.

Nieuw in uw Aldi sinds november MILSA ® Magere chocomelk op basis van Belgische melk. Aldi heeft dus woord gehouden. Maar wat nu precies een betere (eerlijkere?) prijs voor melk moet inhouden, leer ik er niet uit. Wél dat er calcium en vitamine B12 in hun melk zit. Aangerijkt?

Zou het ABS nu tevreden zijn? Vertaalt meer marktmacht zich in meer marktaandeel of in betere prijzen? Garandeert meer marktmacht, marktaandeel of eerlijkere prijzen afbouw van systematische overproductie in de sector? Is meer marktmacht voor de voedselproducent eigenlijk geen overheidsopdracht? En zou het de burger echt iets uitmaken?

Wat is jouw gedacht?

 

Written by hallometsteven

januari 3, 2012 bij 4:20 pm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: