regiofair of "hoe de krachten van fair trade en lokale korte keten te bundelen"

Faire melkprijzen: de pot verwijt de ketel? Milcobel/Boerenbond valt Galaxy/Colruyt aan over oneerlijke claim op faire melkprijs

with 4 comments

UPDATE 1 : Reacties op artikel “Belgische Fair-trademelk bij Delhaize

Fair trade? “Fair trade is hier niet van toepassing”, die reactie bereikte DeWereldMorgen.be de laatste dagen verschillende keren naar aanleiding van het artikel over de ‘faire melk’ die de coöperatie Milcobel via Delhaize gaat verdelen.

UPDATE 2 : OIVO bekritiseert Belgische oorsprong Fairebel

“OIVO argumenteert dat de consument op de website van Fairebel wetens en willens misleid wordt omtrent de oorsprong van het product. De melk die onder het merk Fairebel verdeeld wordt, is melk die verzameld en verpakt wordt in het Groot-Hertogdom Luxemburg. Toch verwijzen de naam ‘Fairebel’ en de verpakking, met een koe in zwart-geel-rood op de doos, naar de Belgische oorsprong van de melk.

REFEREERT NAAR: Delhaize lanceert melk van een belgische coöperatie

Brussel – Delhaize België stelt vandaag halfvolle AA-melk van een Belgische coöperatie voor. De melk is afkomstig van Milcobel, een Belgische coöperatie van meer dan 3.000 melkveehouders. Dankzij de samenwerking met de coöperatie krijgen de aangesloten boeren een betere vergoeding voor deze melk. De coöperatieve melk staat vanaf 7 april 2010 in de rekken van de Delhaizewinkels.

link naar persbericht (07/04/2010) en ons gedacht hierover

en: Vilt.be sprak met professor Gino Van Ossel van de Vlerick Management School (14/12/2009)

ook: 12 mei 2010Campina: Hoe stop je één boer in het pak? op Foodlog.nl

Men vraagt zich wel eens af: wat haalt dat uit, die FairTradeGemeenten? Wel, de burgemeester van FairTradeGemeente Bocholt geeft antwoord metterdaad.

Onderstaande tekst plukte ik weg van boerenstebuiten.be. Maar omdat daar nogal eens eerder gepubliceerde teksten later onvindbaar worden en ze niet antwoorden op mijn mails, bewaar ik ‘m hier.

De burgemeester van Bocholt kondigt met veel bombarie aan dat zijn diensten enkel nog Galaxymelk zal gebruiken, die door de winkelketen Colruyt wordt aangeboden.

De OCMW-raad van Oostkamp beslist om uit te kijken naar een leverancier die mogelijks gepasteuriseerde melk van het merk Galaxy kan aanleveren.

Galaxymelk is verse melk waarmee Colruyt het nieuws haalde met als ondertoon dat daarvoor een betere prijs werd betaald aan de producent.

Milcobel reageert met een persbericht en een open brief aan de burgemeesters en schepenen om deze misvormde situatie aan te klagen.

Eerder al had ook Boerenbond-voorzitter Piet Vanthemsche geuit dat de stunt van Colruyt met Galaxymelk, een doordachte marketingstunt is, die enkel voor drie melkveehouders een meerwaarde inhoudt.

Hij noemt dat ‘windowdressing’, het oppoetsen van het imago van Colruyt.

Galaxymelk wordt door Colruyt de wereld ingestuurd als een soort fairtrade-product, waarbij – door rechtstreeks afname – melkveehouders een betere prijs ontvangen voor de melk.

Dat levert uiteraard een grote portie populariteit en media-aandacht, maar gelijktijdig ook een vertekend beeld van de werkelijke situatie.

Colruyt is er inderdaad in geslaagd om langs deze weg een enorme marketingstunt te realiseren. Maar de vraag is natuurlijk of de missie die deze ‘stunt’ uitdraagt ook de juiste is en of het niet eerder een misbruik is van de situatie waarin de zuivelsector zich momenteel bevindt, om via een emotionele campagne de consument aan te zetten om Galaxymelk te drinken, weliswaar enkel verkrijgbaar bij Colruyt?

Volgens Eddy Leloup van Milcobel moet er daar omzichtig mee omgegaan worden. “Als burgemeesters of openbare diensten dit gaan gebruiken voor media-aandacht of om aan populariteit te winnen, dan zijn we niet echt met de kern van de zaak bezig”, aldus Leloup, die er meteen ook op wijst dat een organisatie als Milcobel zich dagelijks bekommert om het welzijn van haar 3500 coöperanten.

Milcobel stuurde dus een open brief aan de Vlaamse burgemeesters en schepenen, om hen op deze vertekende situatie te wijzen. De bezorgdheid bij Milcobel ligt hem vooral in het feit dat hierdoor de aanzet kan gegeven worden naar meerdere burgemeesters om op de golven van deze hype mee te varen.

De vraag hierbij is: hebben wij hier te doen met handige politici die van deze mediahype proberen te profiteren, of met burgemeesters die bezorgd zijn over de situatie waarmee melkveehouders momenteel te kampen hebben? We laten het aan uw wijsheid (lees gezond boerenverstand) over… (Patrick Vaernewyck, producer Boerenstebuiten TV)

 

Stem mee!

Je mag meerdere antwoorden geven.

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wie heeft er gelijk, verleidelijke vraag natuurlijk, maar daar moet het toch niet bij blijven vind ik. Voor wie is de meerwaarde het grootst? Moeilijk te meten, en het lijkt me dat de drie partijen erbij winnen. Belangrijk is toch wel dat de idee eerlijke handel in België zelf, en korte keten, alweer een keer aan bod gekomen is. En dat politiekers het signaal uitzenden dat het belangrijk is zulke initiatieven te steunen. Met andere woorden: consumenten, ook jullie kunnen iets doen aan de situatie! Of ben ik te goedgezind vandaag? 🙂

    tine

    december 18, 2009 at 1:09 pm

    • Blijf vooral goedgezind, Tine!

      Ik zal boven het artikel een link naar een goed artikel plaatsen op vilt.be. Daarin slaat iemand van de VLERICK spijkers met koppen. Als iedereen die betrokken is vanuit zijn analyse zou durven vertrekken, stonden we al een hele pak verder.

      de verbaasde kabouter

      december 18, 2009 at 3:57 pm

  2. […] een bericht achter » lees ook: Milcobel/Boerenbond valt Galaxy/Colruyt aan over oneerlijke claim op faire melkprijsDe dikke van de Boerenbond en den Delhaize hebben elkaar gevonden op de golf in Brussel… […]

  3. […] eerlijke handel, fair trade, fairtrade, melk, studie, supermarkt, Test-Aankoop lees ook: Milcobel/Boerenbond valt Galaxy/Colruyt aan over oneerlijke claim op faire melkprijs “De “ideale” manier van handel drijven impliceert evenwichtige handelsrelaties […]


Plaats een reactie