regiofair of "hoe de krachten van fair trade en lokale korte keten te bundelen"

Schaamteloos plagiaat? Delhaize lanceert Boerenbondmelk in winkels en gooit duurzaam imago definitief te grabbel

with 3 comments

UPDATE: OIVO bekritiseert Belgische oorsprong Fairebel

“OIVO argumenteert dat de consument op de website van Fairebel wetens en willens misleid wordt omtrent de oorsprong van het product. De melk die onder het merk Fairebel verdeeld wordt, is melk die verzameld en verpakt wordt in het Groot-Hertogdom Luxemburg. Toch verwijzen de naam ‘Fairebel’ en de verpakking, met een koe in zwart-geel-rood op de doos, naar de Belgische oorsprong van de melk.

ZEER waardevolle aanvullende tekst van boerenblogger Luc (zuivelboerderij Baliehof): Lees het op de Boerenblog. Je krijgt er o.m. meer inzage in de zakelijke kant van het verhaal, met ook het standpunt van ABS.
Ik heb ook zelf op fairtradekookboek.wordpress een uitgebreidere reactie geschreven.

lees ook: Milcobel/Boerenbond valt Galaxy/Colruyt aan over oneerlijke claim op faire melkprijs
De dikke van de Boerenbond en den Delhaize hebben elkaar gevonden op de golf in Brussel… 😦

De Belgian Dairy Board zocht afgelopen jaren een uitweg uit de melkprijzencrisis door te proberen zelf een merk uit bouwen en een eigen assortiment in de supermarkten te krijgen.
We voelden veel voor hun aanpak, maar de distributiesector wilde niet mee en vandaag tekenen Delhaize en Boerenbond plechtig het doodsvonnis van BDB.

Brussel – Delhaize België stelt vandaag halfvolle AA-melk van een Belgische coöperatie voor. De melk is afkomstig van Milcobel, een Belgische coöperatie van meer dan 3.000 melkveehouders. Dankzij de samenwerking met de coöperatie krijgen de aangesloten boeren een betere vergoeding voor deze melk. De coöperatieve melk staat vanaf 7 april 2010 in de rekken van de Delhaizewinkels.

uit: persbericht Delhaize (07/04/2010)

kijk, vergelijk en constateer het schaamteloze plagiaat

Klik op de prent voor grotere afbeelding


En zo voerde BDB campagne en wilde het de consument overtuigen:

Something’s Rotten in European Supermarkets, schreef “Consumers International” in haar laatste rapport. Het deed onderzoek naar de supermarkten en het al dan niet opnemen van hun verantwoordelijkheid inzake arbeidsrechten en fairtraderelaties in hun toeleveringslijnen van voeding.

Het volk gaat hier niet intrappen, Boerenbond en Delhaize. De schijn wordt even opgehouden, maar daarna zal het liedje definitief uit zijn. Of wij met z’n allen daar dan beter van worden, is weer een ander iets.

Written by hallometsteven

april 8, 2010 bij 2:32 pm

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bedankt voor de waardevolle aanvulling, Luc!

    de verbaasde kabouter

    april 13, 2010 at 7:39 am

  2. […] vereist namelijk volledige openheid en een 100% eerlijke bedrijfscultuur. Helaas is het gehannes met zogenaamd ‘Belgische’ melk (een gezamelijk initiatief van de Boerenbond en Delhaize) hier exemplarisch: het gaat hier om […]


Plaats een reactie